-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41774 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

موسي(ع) هنگامي كه از ميعاد چهل روزه خودش به ميان بني اسرائيل برگشت، در مقابل عمل گوساله​پرستي آنها چه كرد و چرا اينكار را كرد؟

قرآن عكس العمل شديد موسي(ع) را در برابر اين صحنه و در اين لحظات بحراني و طوفاني چنين بازگو مي​كند «موسي بي​درنگ الواح تورات را از دست خود بيفكند و به سراغ برادرش هارون رفت و سر و ريش او را گرفت و به سوي خود كشيد»! اعراف/150.

علاوه بر اينها شديداً هارون را مورد سرزنش و ملامت قرار داد و بر او بانگ زد كه آيا در حفظ عقايد جامعه بني اسرائيل كوتاهي كردي و با فرمان من مخالفت نمودي؟

در حقيقت اين واكنش از يكسو روشنگر حال دروني موسي(ع) و التهاب و بي​قراري و ناراحتي شديد او در برابر بت​پرستي و انحراف آنها بود، و از سوي ديگر وسيله مؤثري براي تكان دادن مغزهاي خفته بني اسرائيل و توجه دادن آنها به زشتي فوق​العاده اعمالشان.

بنابراين اگر فرضاً انداختن الواح تورات در اينجا زنندگي داشته باشد و حمله به سوي برادر كار صحيحي به نظر نرسد، اما به توجه به اين حقيقت كه بدون ابراز اين واكنش شديد و عكس العمل پرهيجان هيچگاه بني اسرائيل به اهميت و عمق خطاي خويش پي نمي​بردند و ممكن بود آثار بت​پرستي در اعماق ذهنشان باقي بماند. اين كار نه تنها نكوهيده نبود بلكه واجب و لازم محسوب مي​گرديد.

در اينجا موسي(ع) به قدري ناراحت شد كه در هيچ لحظه از تاريخ بني اسرائيل چنين ناراحتي و خشم شديدي براي او رخ نداد، چون خود را در برابر بدترين صحنه​ها، يعني انحراف از خداپرستي به سوي گوساله​پرستي مي​ديد و تمام آثار را در خطر مشاهده مي​كرد.

بنابراين انداختن الواح و مؤاخذه شديد برادر در چنين لحظه​اي كاملاً طبيعي بود.




قصه هاي قرآن

حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.